Highway 101/1 en 1.5 dagen LA

13 september 2016 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na San Francisco is de reis richting LA begonnen maar de Highway 1 route naar LA is veel te veel om in 1 dag te doen helemaal omdat ik nog een paar tussenstops heb gepland op de route. Het eindpunt van deze dag zal Morro Bay zijn een kleine vissersplaats aan zee. Beste lezers dit gaat een lang verhaal worden, wees bij voorbaat gewaarschuwd.

Het eerste stuk van de Highway 101/1 is erg saai en had van mij betreft gewoon overgeslagen kunnen worden. Misschien zijn mijn verwachtingen door alle verhalen en beelden op tv wel te hoog gezet. Een beetje teleurgesteld kom ik aan bij de eerste stop namelijk Santa Cruz. De pier is nog in authentieke staat op wat kleine toeristen winkels na en ook de boardwalk langs de kust waarop een permanente kermis is gevestigd is leuk om een keer gelopen te hebben. Omdat het een tussenstop is snel door naar de volgende locatie namelijk Monterey.

Deze plaats staat voornamelijk bekend om de 17-mile drive met allemaal highlights van de plaats en de witte stranden. Wel jammer dat de 17-mile drive een toeristen attractie is en de weg dus afgebakend is en je 10 dollar entree moet betalen maar ach fijn 2 uurtjes parkeren kost hetzelfde en qua tijd is het ongeveer gelijk. Vooral de witte stranden en de bijzondere bomen, naam is mij even ontschoten helaas, zijn goede herkenningspunten uit de route. Na de route nog even langs een authentieke vuurtoren gereden via Sunset drive en oh wat had ik hier graag de sunset willen zien maar helaas is Morro Bay vanaf hier nog 3 uur rijden en moet ik voor 22.00 mijzelf aanmelden om in een bed i.p.v. de auto te kunnen slapen en wil ik ook de highlights van de Highway 1 nog meepakken. Ja misschien heb ik net weer teveel gepland voor een dag maar bij het plannen had ik er geen rekening mee gehouden dat de zon al om 19.20 onder gaat....

Rond 21.00 aangekomen in Morro Bay na 30 kilometer achter een remverslaafde gezeten ze hebben op een briljant stuk mountain road maar ach je kan helaas andere mensen niet dwingen net zo sportief te rijden als een Mustang rijder. Tot mijn verbazing zijn zelfs op zondagavond in dit dorp nog eettenten open en de hotelchef adviseert mij om naar een pizzaria een paar straten verderop te gaan eten. Nou deze man heeft gelijk, een hand gemaakte pizza en zo lekker als deze behoren ze in mijn opinie altijd te zijn. Absoluut geen spijt van deze bijna verantwoorde Hawaii pizza.

De ochtend is alweer aangebroken na een special over 9/11 op National Geographic te hebben gezien. Om toch Morro Bay niet alleen als slaapplaats te gebruiken even langs de kust gereden naar het hoogtepunt van het dorp, the rock! Hier zijn in de vroege ochtend al hele volksstammen aan het surfen aan de rechterkant van de rock en aan de linkerkant zwemmen er seals rond in hun natuurlijke habitat. Hoe mooi alles ook is het is tijd om te vertrekken naar alweer de eerste stop van deze dag namelijk Dinosaur cave park. Het klinkt spannender dan het is maar de naam komt door de historie en bevat alleen dino's voor de kinderen van deze wereld, me included :). Het uitzicht op de kust en zee is hier wederom mooi om te zien dus besluit ik door te rijden naar de eerste plaats van vandaag Santa Barbara.

Deze plaats staat bekend om de laatste nog actieve houten Fishermans wharf en hier is het mogelijk om een voor mij toch wel gekoesterd idee te vervullen door daadwerkelijk op de pier zelf te parkeren en het gekraak van het hout te horen en tot mijn verbazing mag je de eerste 1.5 uren gratis parkeren, Almere eat your heart out! De pier is leuk ingedeeld maar ik besluit nog even het downtown gebied te verkennen aangezien ik in Morro Bay bij het hotel een wandelkaart van het downtown gebied heb gevonden. Absoluut geen spijt. De panden in dit gedeelte zijn in een mooie stijl gebouwd en alles is ook netjes onder houden. Tot op heden 1 van mijn favoriete plaatsen van mijn bezoek aan de USA. De laatste geplande tussenstop is Malibu maar omdat hier alles compleet afgegrendeld is besluit ik al snel door te rijden en dan Santa Monica even te bezoeken. Uiteindelijk heb ik de pier helemaal afgelopen en besloten met sunset in het verschiet naar Venice Beach te lopen om ook daar even de sfeer te proeven. Santa Monica met de kermis op de pier is attractief en dat gevoel is alleen maar groter als de schermer inkomt en de gehele pier verlicht is.Venice beach is in het donker net Campinas als je er niet woont heb je er weinig te zoeken behalve als je ruzie wil krijgen met de plaatselijke...ja wat zijn het eigenlijk gassies? Aan de andere kant het is wel duidelijk, NERD momentje, dat GTA inderdaad Venice en Santa Monica heeft nagebouwd in het spel, best grappig om herkennigspunten ook daadwerkelijke terug te zien. Waarschijnlijk gedragen die gasten zich daarom zo irritant, ze denken in een game te zitten volgens mij.

Ook deze keer moet ik voor 22.00 in het hostel zijn om binnen gelaten te worden en laat ik nou net niet in Koreatown in de auto willen slapen dus hop na een subway te hebben weg gewerkt in de auto gesprongen en ik dacht even binnen 30 minuten naar mijn bed te kunnen maar het verkeer in LA is om te janken. Ja in Nederland staat het wel eens vast maar in LA staat het 24 uur per dag vast mijn god. Na 1 uur de remmen en het gas pedaal uitvoerig te hebben getest aangekomen bij het Hostel en ondanks de verschrikkelijke reviews lijkt het tot op heden allemaal soepel te verlopen. De auto kan netjes in een met hek beveiligde parkeerplaats op het terrein worden gezet en het ontbijt is allemaal prima voor elkaar.

Na vroeg te zijn wakker geworden wat wel een lekker ritme voor mij is staat vandaag de BikesandHikes toer op het programma waar ik stiekem wel een beetje naar uitgekeken heb. Met de fiets met een gids en wat andere gekken een hele dag door LA fietsen en de dingen zien die niet alle toeristen op een hop on/off bus te zien krijgen. De dag begon wat wijfelend maar daarna een prachtig zonnetje en zelfs smog vrij wat ook maar zelden voor schijnt te komen. Wat dan wel weer mooi is aan Venice beach by daylight is Venice canals waarbij ze Venetië in het klein hebben na gemaakt, leuk gedaan! Veel beroemede huizen gezien en mooie routes gefietst. Gelukkig ben ik wel wat fietsen gewend en ging de 32 mile en 8 uren erg snel voorbij, wat weer een nadeel was. Om de dag af sluiten naar de Hollywood hills geweest om de zonsondergang te zien en te genieten van het uitzicht over geheel LA. Inmiddels dit verhaal getikt te hebben bedenkend dat morgen alweer de Warners Bros toer op het programma staat dus even wat foto's bij het blog en deze gast gaat eens kijken of hij de trap naar zijn bunkbed kan vinden. Oh nog een geinig detail ik heb tot op heden alleen maar hoge bedden gekregen en gelukkig ben ik er nog uit geen één gevallen ben ik ten minste toch nog een stukje volwassener geworden dan toen ik mijn mondhoeken uitscheurde een paar kleine jaartjes terug.