Tweede gedeelte highway 101 en San Francisco

11 september 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het tweede gedeelte van de Highway 101 waarvan ik een stuk overgeslagen heb omdat highway 1 meer langs de kust loopt is een stuk spannender wat rijden betreft. Veel mooie bergwegen waarbij de bochten zich aan elkaar blijven verbinden. In 1 stuk zelfs 16 kilometer alleen maar bochten zonder echte rechte stukken ertussen wauw!! Het rijden is heerlijk alleen is het wel jammer dat er zoveel Amerikanen voor mij rijden die op rechte stukken hun enorme motor gebruiken om weg te spuiten maar bijvoorbeeld in het genoemde 16 kilometer stuk constant op de rem lijken te staan. Blijkbaar zijn remmen etc gratis in de US...?

Voordat ik in San Francisco aan kom heb ik nog één stop in Guerneville zodat de het stuk naar San Francisco de volgende dag nog maar 3 uurtjes betreft en ik de tijd heb om een aantal zaken met de auto te bereiken wat het een stuk eenvoudiger en leuker maakt.

Rond het middaguur heb ik het vista point bij de Golden Gate bridge bereikt en wat een uitzicht heb je hier, echt fantastisch. Ik voel mij ook gelukkig met het feit ik de gehele brug kan zien en zelfs het downtown gebied omdat de brug vaak in de mist hangt vanwege de directe verbinding met de Pacific ocean. Achteraf blijkt het ook de enige dag te zijn geweest waarbij de combinatie gehele brug en downtown in één foto gezet kon worden. Ik had meteen de smaak te pakken en dacht waarom niet over de brug heen lopen als we er nu toch zijn. Er zijn veel betaalde parkeerplaatsen maar toch een klein veldje gevonden waar je gratis....ja gratis kon parkeren alleen staan er wel 10 borden in vijf meter dat het een inbraak gevoelige zone is dus heb ik alles zover als mogelijk goed verstopt voordat ik de parking oprijd. De brug overlopen is heerlijk omdat het een frisse zeelucht met zich meeneemt. Toch bekruipt mij het gevoel dat ik niet te lang mijn auto met al mijn spullen erin alleen moet achter laten dus na het eindpunt te hebben bereikt direct omgedraaid.

Nu het pas tegen twee uur is besloten om nog wat bezienswaardigheden te bezoeken waaronder de 16 tile step met een wonderschoon uitzicht op het sunset district met het strand en de zee en nog even Baker beach en Lands end op geweest om tot het uiterste puntje van land te kunnen komen. Als afsluiter nog even Lombard street 2x keer gereden voor het bochtenwerk maar ook voor het uitzicht. Ik heb er een filmpje van maar de wifi laat mij hier in de steek.

De eerste volledige dag in San Francsisco besluit ik om de Cable cars uit te proberen en een stuk van Fishermans Wharf te belopen en als afsluiter van de dag Alcatraz te bezoeken in de avond uren. Alcatraz is echt bijzonder om over heen te lopen het is alleen wel jammer dat in de afgelopen jaren het complex dusdanig verslechterd is dat bepaalde gedeelten nu off-limits zijn. Des al niet te min is de gevangenis erg boeiend om doorheen te lopen met de 45 minuten durende audio toer maar de gevangenis komt pas echt tot leven als de meeste andere toeristen op een lauweren rusten en het complex bijna leeg is. Dan is er pas een goede voorstelling te maken van hoe het is geweest... Deze avond is het zo ontzettende koud dus bij deze ik ben ook een mens en ik had het koud O_o!

De laatste dag is alweer aangebroken en er is nog zoveel te zien dat ik wederom een stuk met het openbaar vervoer doe ook al snapt niemand iets van de OV kaart. Ach met een beetje gokken en uitproberen kom je een heel eind. Dit is de enige echt zwaar bewolkte dag maar juist des te beter om weer een heel stuk te lopen. Nu alles langs het water gelopen en nogmaals de brug over te zijn geweest besloten om in de avond even bij the stinking rose te eten op advies van Bart, bedankt Bart want het eten is hier heerlijk alleen ik zal wel het hele hostel bedwelmd hebben met mijn knoflook geur.

Inmiddels is de ochtend van vertrek begonnen. Naast de al genoemde mooie dingen zijn er ook wat negatieve kanten aan San Francisco. Allereerst je word helemaal gestoord van alle zwervers vooral in het gebied waar mijn hostel zich bevind die constant maar mekkeren om geld en als je niks geeft beginnen te schreeuwen etc maar ondertussen wel met een ipod of telefoon in hun hand lopen...jaja zwerver... daarnaast wonen alle mensen met geld in het presidio gebied wat aan de Pacific ocean kant zit en in het downtown gebied het dus stinkt naar pis en je Franse toestanden wat auto's betreft ziet. Als ik mocht kiezen een stedentrip is leuk maar wonen in dit gebied, nee bedankt.

1. Wendy:
    11 september 2016
    Ook een Subway in San Francisco bezocht? Haha leuk om te lezen allemaal! Ben benieuwd naar het vervolg van je trip!
  2. René:
    11 september 2016
    hoi Jordy,, ik heb je verslag gelezen , en vind het erg mooi wat je allemaal onder neemt , het is net of ik een boek lees zoals je schrijf en de foto's er bij wau man wat mooi...grt jenny en rene