Sequoia, Yosemite & Bodie

27 september 2016 - Bodie, California, Verenigde Staten

Het lijkt erop dat de WIFI dekking in het midden van het land een stuk minder is dan aan de kustplaatsen terwijl ik het toch andersom had verwacht. Momenteel verblijf ik in een hostel met een eigen kamer en badkamer dus eigenlijk een hotel kamer maar dan voor de prijs van een hostel. Win-win en ook de WIFI is aanwezig alhoewel deze nogal regelmatig traag is maar goed je moet het doen met de gratis service die je krijgt.

Het eerste park Sequoia gaat voornamelijk over de Sequoia tree. Boeiend hoe dit is opgezet en het park biedt genoeg mogelijkheden om een stukje te hiken of van vergezichten te genieten. De bomen zijn enorm helemaal als je kijkt naar de General Sherman Tree. Je krijgt de boom gewoon niet in één kiekje erop. Omdat dit park zo hoog ligt is de temperatuur rond de 12 graden terwijl dit op zee niveau een dikke 30 graden betreft. Gelukkig heb ik amper warme spullen ingepakt dus heb ik mijzelf warm gehouden met hiken en beetje heen en weer springen behalve op de uitzichtpunten die soms niet eens een beschermende reling bevatten.

Omdat er helaas geen tijd is om alle parken lang te bezoeken na 1 dag Sequoia onderweg om Yosemite te bekijken. Het uitzicht van dit park op Glacier point is fantastisch als je even wegneemt dat het parkeren een drama is. De shuttle bus service is gestopt op 6 september en het toeval wil dat ik precies op de zaterdag van het jaar kom waarop een nationale bezoek de parken dag is ingelast dus er zijn geen kosten aan verbonden. Het is stervensdruk en omdat het in dit gebied al maanden niet meer heeft geregend zijn alle watervallen droog en de rivieren groen van het stilstaande water. Het is er zelfs zo druk in het park dat ik het visitor center pas kan bezoeken aan het einde van de middag dus met andere woorden heb ik een beetje freestyle door het park gehuppeld en waarschijnlijk genoeg gemist. Het park echter trekt totaal niet mijn aandacht dus besluit ik redelijk op tijd te vertrekken naar mijn slaapplaats.

Het blijkt dat ik een compleet huisje heb gehuurd, niet dat dit op Booking.com stond maar oké dat zijn bijzaken. Het enige nadeel is wel dat het ondanks het aanzetten van de kachel niet warm te krijgen is. Ach gelukkig heb ik het nooit koud...althans dat was ik want op dit moment ben ik zo licht aan het worden dat zelfs overdag met 20 graden ik kippenvel begin te krijgen als er een briesje staat....ik hoop toch geen griepje...

Deze ochtend besloten om bij Mono Lake te ontbijten en daarna Bodie te gaan verkennen. Het ontbijt was zeker geslaagd met het mooie uitzicht en de weetjes die op de kleine hike toer te vinden zijn. De zon begint de boel lekker te verhitten dus besluit ik om naar Bodie te rijden en kom ik tot de ontdekking dat 2/3 van de rit over een prachtig nieuwe asfalt weg gaat en het laatste stuk over een dirt road waarbij zelfs de pick-ups soms even vaart moeten minderen. Om er niet omheen te draaien heb ik maar besloten om als een WRC coureur het onverharde zo snel als mogelijk te verslinden wat prima gaat totdat je zo'n toerist in een SUV tegen komt en die weigert je er langs te laten. Maar goed dan maar dak dicht om niet teveel stof te happen en wachten totdat je bij de ingang bent. Bij de ingang aangekomen blijkt mijn nationale parken pas niet geldig te zijn omdat dit weer door een andere organisatie wordt bijgehouden dus even 10 dollar aftikken om naar binnen te kunnen. Fijn dat ze dat even duidelijk vermelden. Toevallig had ik cash bij me want anders kon ik meteen weer omkeren.

Het Bodie gold rush park heeft een mooie opzet en je krijgt een boekje waarin een route staat uitgestippeld om het dorpje, of wat er nog van over is, te kunnen beleven. Vooral de behouden gebouwen aan de hoofdstraat laten een indruk achter. De rest van de panden is in dusdanige staat dat ze er waarschijnlijk bij een volgend bezoek in een verre toekomst als houtsnippers op de grond liggen. Jammer is wel dat de toer van de mijnen fabriek wederom geld moet kosten want je mag dat gebied alleen onder begeleiding in, geldkloppers!

Terug bij de auto even de TomTom aangezet om te kijken hoelaat ik aankom bij mijn rust plaats....uhm het is geen 4 uur maar 6 uur rijden dus dat wordt wederom een latertje O_o.

P.S. wederom laden foto's niet dus die zullen later toegevoegd worden.