Salt Lake City, Jackson & Teton/Yellowstone park

29 september 2016 - Washington Dc, Virginia, Verenigde Staten

Rond middernacht ben ik aangekomen bij mijn slaapplaats in Elko en gelukkig heeft dit hotel een 24/7 office dus kan ik zonder problemen inchecken. Na een relatief korte nacht op weg naar Salt Lake City, de laatste stad waar ik heen ga die ik nog niet heb bezocht. In de ochtend nog even op google maps gekeken en gezien dat de Bonneville Speedway op de route ligt. Voor diegene die geen idee hebben wat dit is, dit is een zoutvlakte die eenmaal per jaar één week in augustus het toneel is van dragraces. Daar moet ik natuurlijk wel even een bezoekje aan brengen. De zoutvlakte ligt er zeker maar doordat het blijkbaar s'nachts in deze regio heeft geregend ligt het grootste gedeelte onderwater. Na een kiekje van het bord en van de auto op de zoutvlakte een stukje terug snel door naar mormonen stad Salt Lake City.

De naam verraad het al een beetje het ligt aan het zoutste meer van Amerika. De stad staat bekent om zijn strenge alcohol beleid en zijn enorme mormonen geschiedenis. Om niet teveel tijd te verliezen eerst even naar het Olympisch gedeelte waar in 2002 de winter spelen werden gehouden. Alles is nog aanwezig alleen sommige onderdelen lijken niet geheel onderhouden te worden en dat vind ik toch een teleurstelling. Ook zijn de activiteiten als tokkelen niet beschikbaar omdat het nu off-season is. Dan maar een beetje rondstruinen en kijken naar toekomstige freestyle springers die meerdere keren hun oefeningen doen om te landen in een zwembad met skiees aan de voeten want er ligt helemaal nergens sneeuw in dit gebied. Na een kleine 1.5 uren wel uitgekeken en even bij een Walmart gestopt want ik wilde toch even weten wat voor een winkel het nu is. Het is een soort kruising tussen een Action, Dirk van den Broek, Mediamarkt en een feestwinkel maar bijzonder spul hebben ze niet. Stiekem had ik gezien dat er een Lego winkel in de buurt zit dus daar ook even langs gereden en mezelf wederom niet kunnen beheersen en drie setjes gekocht.

Op naar mijn slaapplaats voor de komende nachten. Dit hostel werkt helemaal digitaal, je krijgt de deurcode per e-mail nadat je betaling is ontvangen en bij een inlog computer na het ingeven van je boekingsnummer krijg je de kamer met ook daar de code van. Het inchecken is nog nooit zo simpel gegaan dus hop meteen door naar downtown om eens te kijken wat er in de avond te beleven valt...heel weinig op een maandagavond. Wel lekker rustig om wat kiekjes op Temple square te maken. De volgende dag dit zelfde gebied nogmaals met daglicht bekeken en even bij het state park geweest waar volgens de geschiedenisboeken het allemaal begonnen is. Deze wandeling was toch wat langer dan verwacht en het heen en weer lopen duurde maar liefst drie uur. Gelukkig is het centrum van Salt Lake niet zo groot en ben ik even gaan shoppen voor een laptop tas want door alle Lego aankopen heb ik een beetje ruimte gebrek....

Dat even kopen van een laptop tas viel nog een beetje tegen maar uiteindelijk bij Best Buy een nette tas gevonden waar naast een laptop tas nu ook mijn GoPro koffertjes in zit, mijn opladers & externe harde schijf. Het is nu alleen te hopen dat de Douane niet mij als de gelukkige pechvogel uitkiest want dan wordt het een dure thuiskomst :).

Om terug te komen op Salt Lake City, een mooie, schone en rustige stad waar je zonder problemen in de avond uren kan rondstruinen. Wel opvallend dat in deze gelovige stad ontzettend veel jonge moeders zijn maar dat zal wel met het anti-voorbehoedsmiddelen-beleid van de kerk te maken hebben....

De volgende ochtend na een subway ontbijt, ja verslaving moet je voeden in de auto gesprongen en koers gezet naar Jackson waar ik in de loop van de middag aankom en wederom erachter kom dat ik een tijdzone passeer omdat het hier 1 uur later is dan in Salt Lake City. Het is een leuk dorpje met een western-achtige inrichting en alle panden zijn van hout met een houten vlonder. Weer eens wat anders dat al het beton van de grote steden. Het is niet groot dus na een kleine wandeling heb je alles wel gezien en besluit ik eens de rest van de dag lekker een tijdschrift te lezen op een tuinstoel in de zon. Na een aantal uren verlaat de zon deze kant van de wereld en ga ik eens kijken wat ik in Teton en Yellowstone allemaal wil zien.

Het besluit is genomen en ik zal voornamelijk door Teton heen rijden met af en toe even een kiekje en het meeste van mijn tijd besteden in Yellowstone. Inderdaad is Teton vrij klein en is alles makkelijk te bereiken met de auto en na 1.5 uren ben ik aangekomen in Yellowstone. Gelukkig deze keer geen shuttles maar gewoon lekker zelf rijden en kiezen wat je wil zien. Het park is erg groot en er zijn veel geisers en eindelijk zie ik wilde dieren. De geisers zijn er in verschillende vormen, maten en soorten dus besluit ik alle stops waar deze voorkomen aan te doen. Onderweg kom ik herten, elken en buffalo's tegen. Al met al een geslaagde dag des te meer omdat de weersvoorspelling compleet anders was dan het daadwerkelijk weer dus een lekker zonnetje met af en toe een spettertje regen in plaats van 0 graden en sneeuw.

Aangezien ik verwacht dat dit mijn laatste goede wifi-stop zal zijn ook een 'klein'blog geschreven over de Ford Mustang en het rijden in Amerika.

Morgen nog een ochtend Yellowstone en dan komt het einde toch wel erg dichtbij met een trip naar Seattle in twee delen en één dag in NYC.

1. Lida:
    1 oktober 2016
    Hey Jordy,
    Wederom leuk reisverslag. En veel gezien en meegemaakt. Zo oog in oog met wilde dieren, heel apart. Krijg er ook wel zin in om dat te bekijken. Dus toch nog meer lego erbij. heb je thuis wat te doen. Hoop dat alles goed meekomt, alles bedekken met je kleren, onder en bovenkant.